Niet verschieten, we zijn er al terug! We hebben ontdekt dat de McDonalds hier gratis wifi heeft. Zo kom je nog eens iets te weten na 4 weken in dat boerengat hier :-).
Op het einde van ons vorig bericht waren we aan het wachten op nieuws of we nog wat konden blijven werken of niet. David heeft ons die donderdag gebeld om 11u45 om te zeggen dat hij ons om 12u30 verwachtte. Heel tof allemaal, maar ook goed op tijd. We waren nog in de supermarkt... Maar we waren op tijd en kregen te horen dat we nog een tijdje mochten blijven. Hij heeft er niet echt een termijn opgeplakt, maar we gaan er van uit dat het toch voor een aantal weken is.
Nu hebben we al een aantal keer de vraag gehoord: "Jullie zijn precies de hele tijd aan het werken, wanneer gaan jullie reizen?". Awel he... In Young hebben we gewerkt omdat onze auto wat meer geld gekost heeft dan we oorspronkelijk voor ogen hadden. Dit omdat we bij een autodealer gekocht hebben en niet privé van een andere backpacker. Kwestie van een degelijke, veilige en deftig onderhouden auto te hebben. En hier in Shepparton zijn we beginnen werken om het reizen tijdens het hoogseizoen (december-januari) te vermijden. Nu krijgen we de kans om langer dan gepland te werken en die moeten we grijpen. Jobs in packing sheds liggen niet voor het grijpen en worden goed betaald. Dus beter nu even tanden bijten dan snel terug een nieuwe job te moeten vinden.
Het plan is om tot en met 1 maart te werken (als we zo lang mogen blijven tenminste), dus nog een drie weken. Op die manier hebben we genoeg centjes verdiend om een lange tijd door te reizen en liefst zeker heel de outback door te komen tot we in het noorden zijn. Maar op ons gemak uiteraard :-).
Dus de volgende 3 weken gaan er niet echt spannende dingen gebeuren. Om jullie wat een idee te geven: we werken van maandag tot vrijdag van 7u tot 17u (ongeveer). Onze camping ligt op een 20 minuten rijden van de shed. Dus we staan elke dag om 6u op. Dat pikt wel, maar we zijn zowat de laatsten die opstaan van de backpackers hier. Zij plukken allemaal en het is best om dan zo vroeg mogelijk te beginnen. Dus iedereen vertrekt hier om 6u, als wij opstaan dus.
Nu kunnen we ons voorstellen dat jullie zich afvragen hoe het hier is... En dan bedoelen we de simpele dingen, het gewone leven hier. Daarom een paar weetjes!
De zon komt hier op in het oosten, gaat via het noorden naar het westen waar ze ondergaat. De zuidkant is hier dus de koelere kant. Alle aardrijkskundige bollen onder ons zullen nu wel een 'duh'moment hebben,maar wij waren toch efkes in de war. Om 6u15 's morgens is het licht buiten, om 21u15 volledig donker. Het wordt hier heel snel donker. Vooral in Young viel dit hard op (geen idee waarom juist daar). Op een halfuur tijd gaat het van klaarlicht naar pikkedonker.
Alle 7 staten van Australië hebben een andere nummerplaat op de auto. Allemaal een ander kleurtje en ze hebben ook vaak een onderschrift op de plaat. Zoals: New South Wales - The First State, Victoria - The Place To Be (ook 'On The Move' en 'Garden State' komen voor), South Australia - The Festival State, Queensland - Sunshine State, Northern Territory - Outback Australia, West Australia - die zijn saai en hebben er geen, Tasmanië - The Natural State (of Explore The Possibilities).
Ook heel veel gepersonaliseerde nummerplaten komen voor. Zelfs de kleur en uitzicht van de nummerplaat kan gekozen worden. De nummerplaat volgt de auto, niet de eigenaar zoals bij ons in België.
Melbourne en Sydney, de twee bekendste steden, zijn best wel verschillend. En zo goed als iedereen is helemaal voor de ene stad en tegen de andere. Wij zijn grote fan van Melbourne en minder van Sydney, maar omgekeerd komt evenveel voor. Blijkbaar werd men het vroeger niet eens welke van de twee de hoofdstad zou worden en is er maar voor Canberra gekozen, deze stad ligt tussen Melbourne en Sydney.
Elk stadje heeft zijn eigen radiozender en deze is ook bijna het enige die deftig werkt. De reclame op deze zenders is dan ook volledig gericht op de plaatselijke winkels. Tussen de steden in is er vooral ruis op de radio en dan is een cd'ke handig (we hebben er dan ook een aantal gekocht :-)).
De winkels zijn hier laat open. Sommige supermarkten elke dag tot 22u. Op zondag is er hier ook meer open dan op zaterdag. De Aldi ziet er hier krak hetzelfde uit als in België.
Ook wat tegenstellingen qua prijs in de supermarkt. Kip is hier duur. Twee kippenfilets kosten hier al gauw 10 dollar. Lam daarentegen is goedkoop, zowat het goedkoopste stuk vlees in de koeltoog.
Cola en kaas zijn ook heel duur. Charcuterie kennen ze hier niet zoals bij ons. Juist wat salami en hesp is er te vinden, meer niet. Tonijn wordt hier heel veel gegeten. Kleine blikjes met verschillende smaken vind je hier overal.
Australië is op zich een duur land, maar ze verdienden hier wel veel meer dan bij ons. Een sociaal werker hier verdiend dubbel zoveel als een sociaal werker in België. De lonen worden hier wekelijks of om de twee weken uitbetaald.
Dan de beestjes! Vele beestjes uiteraard, maar niet allemaal even tof. Grote insecten vallen vooral op. Vliegen van 5cm lang, mieren van 1,5cm en gisteren een harige spin van 5cm (wat op zich nog niet zo groot is hier). Ook kevers ter grote van een meikever komen best wel vaak voor als je in de bomen zit tijdens het kersen plukken. Goudkleurige en heel blinkende kevers van een cm of 3 zaten geregeld in onze bak of op onze t-shirt.
En uiteraard, de papegaaien. Het zit hier vol. Op onze camping alleen al zitten er zeker een stuk of 25. Rond 6u 's morgens zetten die hun keel open en rond 20u30 's avonds komen ze allemaal in groep terug naar hun favoriete boom. Het zal raar zijn om terug saaie merels en mussen in de tuin te zien als we terug in België zijn!
Qua verkeer is het hier vrij vergelijkbaar met België. Uiteraard rijden ze hier links en is er minder volk op de baan, maar de Australiërs zijn vriendelijke chauffeurs.
Sommige regels zijn wel anders. Je mag hier langs links voorbijsteken (je rijdt hier links en normaal steek je rechts voorbij). Liefst niet natuurlijk, maar het is niet verboden. Op een rond punt moet je pinken vòòr je het rondpunt op komt. Dus moet je naar rechts (als je links uiteraard het rond punt op rijdt) dan moet je dat aangeven voor je er op komt. Wil je rechtdoor, moet je niets doen.
De normale manier om hier 'hallo' te zeggen, bijvoorbeeld een kassierster in de supermarkt, is 'Hi, how are you?'. Uw eerste reactie als ingetogen Belg is dan: dat zijn uw zaken niet. :-) En het is wel de bedoeling dat je er op antwoordt met 'good, and you?' Of 'good, yourself?'. Na drie maanden zijn we het nog niet gewoon.
Er zijn hier heel veel sterren aan de hemel. Uiteraard evenveel als in België, maar hier zie je ze tenminste, omdat er geen lichtvervuiling is en er ook veel minder wolken zijn. Soms zie je zelfs een witte waas van sterren, wat melkweg-achtig. De grote en kleine beer hebben hier veel kindjes!
Het zit hier vol met Fransen. Duitsers zijn er ook genoeg, maar de Fransen zijn echt een plaag. Redelijk letterlijk te nemen, want ze hebben hier absoluut geen goede reputatie. Als je tegen een Australiër 'French' zegt, dan trekt hij al een vies gezicht. Stelen, onbeleefd, vuil en dronken, zo zijn ze allemaal volgens de Australiërs. We moeten toegeven dat het vaak wel zo is...
En als laatste, waar iedereen waarschijnlijk zit op te wachten: Hoe loopt het water hier weg in de gootsteen? Ik ben het net ff gaan checken in de badkamer en het is tegenwijzersin. Geen flauw idee hoe het in België loopt, dus gelieve dat ff te gaan checken en het ons te laten weten! Ik dank u :-).
Voila, dat weten jullie ook weeral. Moesten er nog vragen zijn, shoot ;-).
Tot de volgende!
Annelies en Liesbeth
Geen opmerkingen:
Een reactie posten