Eerst en vooral willen we jullie het allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Dat 2013 een aaneenschakeling mag worden van warme, leuke en liefdevolle momenten. Persoonlijk kijken wij heel erg uit naar wat ons avontuur ons nog zal brengen en vooral naar de geboorte van een neefje of een nichtje! 2013 is ook het jaar waarin wij terugkeren maar daar denken we nu bijlange nog niet aan ;-).
We hebben weer wat avonturen meegemaakt sinds onze vorige update. Kort nadat we ons laatste bericht online hadden gezet, kregen we een job aangeboden via het interimkantoor. Naast het plukken van kersen mochten we ze hier ook inpakken. Een zeer interessant voorstel waar we niet lang moesten over nadenken! We werden tijdens het inpakken namelijk per uur betaald en ook was het zeer gunstig voor Annelies haar hooikoorts. Al snel ondervonden we dat het inpakken aan de band veel vermoeiender was dan het plukken... Licht voorover gebogen staan en met het hoofd omlaag, 8u aan een stuk was zeer belastend voor rug en nek maar we hebben het overleefd :-). Ook de camping op de boerderij was een verbetering ten opzichte van het vorig werk (waar we toen vriendelijk voor gepast hebben). Zeer propere douches, ijskasten ter beschikking, gratis wasmashine en vooral heel fijne collega's! In totaal waren we met een 15-tal plukkers, verschillende nationaliteiten en boeiende persoonlijkheden. Ook de bazen vielen mee, hoewel ze toch wel streng waren. We zijn een keer op het matje geroepen omdat we om 23u30 (!) waren thuis gekomen en onze autodeuren hadden 'dichtgeslagen'. Onze buurvrouw was hier blijkbaar wakker van geworden en heeft iets laten vallen tegen de baas. Het resultaat was een preek van 15 minuten met uitspraken zoals 'ik hoop dat het de moeite was om zo laat thuis te komen' en 'als er iemand geeuwt deze middag dan word je ontslagen'. We waren helemaal niet moe nochtans maar voelden ons op slag weer 16 jaar... Hij heeft het wel een beetje goed gemaakt door die avond iedereen te trakteren op een gratis etentje op café omdat het seizoen afgelopen was en bijna iedereen de dag erna vertrok. Hoewel hij om 21u30 (!!) iedereen vriendelijk verzocht te gaan slapen en hij bleef wachten tot iedereen in een auto zat en naar de camping reed. Toch een beetje raar als je 26 jaar bent...:-).
Uiteindelijk hebben we hier van 6 tot en met 23 december gewerkt en gewoond en we hebben het er toch wel zeer goed gehad!
Zondag 23 december zijn we dan met de auto naar de carwash gereden (dat was nodig voor het zand op de auto en binnenin was er toch bijna een halve boom in terug te vinden), hebben we ons tentje afgebroken en zijn we vertrokken naar Melbourne. Een dikke 600 kilometer, maar we zijn er vlot geraakt en hebben onze hostel goed gevonden, met dank aan de gps uiteraard :-). De hostel was meer dan behoorlijk, zeer proper, grote badkamers en een, voor een hostel, uitgebreid ontbijt. In Melbourne hebben we ook Loïc terug gezien, een goede vriend van Liesbeth die op wereldreis is. Met hem hebben we dan ook kerst gevierd. We zijn naar het strand gegaan en zijn 's avonds iets gaan eten. Best gezellig en meer moest het ook niet zijn, aangezien we niet echt in de sfeer zitten. Hier zal het warme weer ook wel iets mee te maken hebben. Na kerstmis, 26 december om precies te zijn, hebben we besloten om samen een tripje te doen naar Mornington Peninsula, een uurtje rijden ten zuiden van Melbourne. Om de kosten wat te drukken hebben we ook weer ons tentje bovengehaald en in een caravan park gezet. Het waren drie toffe dagen vol met mooie natuur, rust en een leuk samenzijn.
29 december zijn we dan weer terug naar Melbourne gereden en hebben ons geïnstalleerd in een nieuwe hostel. Onze tweepersoonskamer is enorm groot, zeer proper weer en ontbijt met pannenkoeken. Niet slecht dus! Het idee was uiteraard om oudjaar in Melbourne te vieren en dat was achteraf gezien zeker geen slecht plan! We zijn naar YoYo, een collega-plukster, gegaan die een huis deelt met andere backpackers. Ook weer leuke mensen en na het "aperitief" zijn we met de hele bende (een man of 15) naar een dichtbijzijnd parkje gewandeld. Hier was een dj aan het spelen met veel dansend volk rondom hem. Heel leuke sfeer en hoewel we weinig vuurwerk gezien hebben, was de avond zeker geslaagd. Het feit dat we er niets van aantrokken dat Melbourne een alcoholverbod heeft op straat, zal er ook wel iets mee te maken hebben ;-). Melbourne zelf is een hele leuke stad, één van de mooiste ook die we allebei al gezien hebben. Veel groen, heel gezellige straten, mooie gebouwen en altijd wel iets te beleven. Een sfeer die we in Sydney wat misten, dus voor ons meer dan de moeite waard.
Morgen, 3 januari, laten we Melbourne met spijt in het hart achter ons en rijden we naar Phillip Island. Het is de bedoeling om hier pinguïns, zeehonden en koala's in het wild te zien en mooie wandelingen te maken. Den toerist uithangen zeg maar :-). Hier blijven we tot zondag 6 januari in ons tentje op alweer een caravan park.
De bedoeling was om na Phillip Island ofwel Tasmanië ofwel The Great Ocean Road te doen. Het is echter zo dat het hier hoogseizoen is op dit moment en alles zit ofwel vol of is echt heel duur. Om een idee te geven: Een tentje opzetten in een caravan park in het laagseizoen kost 20-25euro per nacht voor twee personen. In het hoogseizoen kan dit oplopen tot 60-85euro. Wel een verschil dus. Ook de ferry naar Tasmanië is een dure grap deze maand, dus we hebben besloten om het anders te doen. Na Phillip Island rijden we naar een stadje in het noorden van de staat Victoria en gaan we, jawel, kersen plukken! Of toch proberen, want de jobs liggen ook hier niet echt voor het grijpen. Ideaal zou zijn dat we een week of drie wat kunnen plukken/inpakken, waardoor we nog een extra centje hebben en verder kunnen reizen in het laagseizoen, dat in februari begint.
Voila, jullie zijn weer volledig op de hoogte. Onze excuses dat het soms lang duurt voor we nog eens iets op de blog zetten. Op campings is er nooit internet, dus dan het moeilijk om de blog bij te houden. Via facebook is het makkelijker omdat we dit via onze gsm kunnen doen.
Ook de foto's zijn weer helemaal up to date, nog steeds op http://picasaweb.google.com/annelies.aertgeerts .
Vele groetjes en tot binnenkort!
Annelies en Liesbeth
Geen opmerkingen:
Een reactie posten