Eindelijk hebben we nog eens internet ter beschikking om jullie een update te geven van onze avonturen!
Zoals gezegd zijn we zaterdag 17 november onze auto gaan ophalen en zijn we naar Katoomba in The Blue Mountains gereden. Het links rijden ging best vlot buiten een paar 'aah wat naar rechts' en 'oeh dat was nipt' uitspraken van Liesbeth. Een beetje wennen dus.. Eenmaal veilig en wel aangekomen, hebben we ons geïnstalleerd in een gezellige, op voorhand geboekte hostel: No14 in Lovell Street. De gastvrouw was zeer vriendelijk en heeft ons, met twee hondjes in haar kielzog, naar een propere en gezellige tweepersoonskamer gebracht.
De dag daarop zijn we direct in onze wandelschoenen gesprongen en hebben we een eerste wandeling gedaan in Katoomba zelf. Hoogtepunt van deze wandeling waren The Three Sisters. Een rotsformatie bestaande uit, jawel, drie exemplaren. Mooi, maar het uitkijkpunt was heel toeristisch en we werden bijna vertrappeld door een horde Chinezen. De volgende wandeling op dinsdag was in Blackheath, een naburig dorpje. Het weer was nog niet optimaal, maar dat was voor deze wandeling, de Grand Canyon genaamd, was dat niet echt nodig. Geen spectaculaire uitzichten, maar wel een een mooi pad door een dal. Lees: veel dalen, maar vooral ook veel, heel veel klimmen. We moeten niet uitleggen dat we die nach dan ook goed geslapen hebben.
Het originele plan was om tot dinsdag in onze hostel in Katoomba te blijven om dan werk te zoeken in Young. Maar we voelden ons zo goed in de hostel dat we tot donderdagochtend gebleven zijn. Propere kamer en douches, heel behulpzame staff en leuke mensen, die we hopelijk terug gaan zien in Melbourne. Op woensdag zijn we dan naar een andere naburig dorpje Wentworth Falls gegaan en hebben we daar een wandeling langs een klif gedaan. Helblauwe hemel, 30 graden, mooie uitzichten, leuke wandelpaden, papegaaien en andere dieren, maar vooral ook een hele hoop watervallen. Moeilijk om te beschrijven, maar de foto's zullen wel voor zich spreken. Deze laatste was dan ook de mooiste van de drie.
Maar helaas komt er aan alle mooie liedjes en wandelingen een eind en zijn we donderdag 22 november met pijn in het hart vertrokken naar Young. Dit dorpje, op 3,5u rijden van Sydney, is vooral bekend om zijn kersen. The Cherry Capital of Australia, zoals ze zeggen hier. Het was dan ook de bedoeling om hier wat werk in het kersenplukken te vinden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want we waren duidelijk niet alleen met dit gedacht. We hebben ons geïnstalleerd met onze tent, die we samen met andere noodzakelijke kampeerspullen hadden gekocht in The Blue Mountains, in het Young Tourist Caravan Park. Een goede uitgeruste camping met propere douches en een keukentje.
We zijn meteen naar Verto - Harvest Labour Office gegaan. Dit is een soort van interimkantoor, hoofdzakelijk voor fruitpluk in Young en Orange (een andere dorpje wat verderop). Zij hadden niet meteen werk, vooral ook omdat het weer niet echt optimaal was en is voor de kersen dit jaar. Na wat wachten, hebben we maandag 26 november dan toch iemand gevonden die kersenplukkers nodig had. Wel maar voor 4 dagen, maar dat was beter dan niets en een goed begin. De eerste twee dagen waren gelukkig nog wat bewolkt en viel het best mee van temperatuur. We begonnen rond 8u tot ongeveer 17u. We hadden gedacht da het plukken redelijk zwaar ging zijn, maar het was goed te doen. Enkel Annelies haar hooikoorts bereikte een serieuse piek en was het duidelijk dat lange mouwen een must is als je allergisch bent voor...bomen. Gezwollen armen die vol uitslag staan is dan het resultaat na een dag plukken. Gelukkig was dit veel beter als er geplukt werd met lange mouwen.
Dinsdag werd het rond 16u plots wel heel donker en is er een onweer losgebarsten. We hebben alles laten vallen en zijn naar onze auto gespurt. Helemaal natgeregend zijn we, voorzichtig en in slalom tussen de afgerukte takken op de weg, naar de camping gereden. Onze tent stond er gelukkig nog, maar was toch wel wat beschadigd. Het lint rond de pinnen in de grond was afgescheurd en een deel van het zeil was daardoor losgekomen. Resultaat: een serieuse plas water in de tent en onze matras en een aantal kleren nat. Gelukkig hadden we alle waardevolle spullen in de auto bewaard en viel de schade dus nog mee. Nadat we de lintjes terug hadden vastgenaaid en we onze matras te drogen hebben gelegd, waren we gelukkig toch nog op tijd klaar voor de nacht. De dagen daarna zijn we om 6u 's morgens beginnen werken zodat we tegen 13u - 14u konden stoppen. Dit was nodig, want het kwik klom op tot 38 graden in de namiddag.
Donderdag was het werk gedaan bij de eerste kersenboer. Dus zijn we vrijdag meteen op zoek gegaan naar nieuw werk. We hebben een aantal boomgaarden gereden om te vragen of ze plukkers zochten. De meesten hadden al genoeg volk in de dienst, dus vingen we bot. De laatste had echter de dag nadien terug volk nodig en we hebben ons telefoonnummer dan maar achtergelaten. De volgende ochtend belde hij ons om te zeggen dat we mochten beginnen en dit tot aan het einde van het seizoen. Een meevaller dus! Er was ook camping ter beschikking, maar nadat we daar eens zijn gaan kijken, hebben we toch besloten om op de camping te blijven waar we nu zitten. Iets duurder, maar veel properder, meer schaduw en ook een zwembad ter beschikking binnenkort! We zijn van plan om hier tot en met 21 december te werken en dan richting Melbourne te gaan.
Dat was het voor nu.. We zitten nogal in een boerengat en de camping heeft geen internet. Daarmee dat het wat langer duurde voor we nog eens iets op de blog konden zetten. We gaan ons best doen om het wat frequenter tedoen vanaf nu!
De foto's staan nog steeds op http://picasaweb.google.com/annelies.aertgeerts . Het uploaden van de foto's gaat traag omwille van het slechte internet hier, dus we zullen de foto's er waarschijnlijk in stukjes moeten opzetten!
Vele groetjes!
Annelies en Liesbeth
Geen opmerkingen:
Een reactie posten